06 листопада 2023

Використання варгеймових правил в пісочниці

Розповім про те, як я використовую варгеймові правила для створення динамічного середовища на прикладі моєї кампанії, «Мечі на кордоні».

Чорнотоп’є – місцевість, яка в минулому була колонією Срібної імперії. Імперія розпалася. Поселення у Чорнотоп’ї залишилися самі по собі. Врешті решт владу захопив чорний маг Атацил, але його скинули за кілька років до початку кампанії.

В певний момент гравці знайшли морські печери під руїнами старого маяка. Печери використовували пірати-карвінги, але гравці їх прогнали. Гравці не знали, що раніше в цьому підземеллі була одна з фортець Атацила.

В підземеллі їм зустрілася замурована зала. В залі був занурений у довгий сон Йорг, відомий як Воєвода Хаосу. Колись Атацил знайшов та воскресив Йорга у вигляді нежиті, але той виявився занадто могутнім і відмовився виконувати накази некроманта, тож його ув'язнили тут. Гравці необережно розбудили Йорга і змушені були тікати (про ці події – тут).

Я вирішив, що будучі вільним від чар Атацила, Йорг знову почне збирати воїнів Хаосу, звіролюдів, щоб завоювати Чорнотоп’є. За його наказами звіролюди стали грабувати суда на річці Ланіс, головній транспортній артерії регіону, користуючись перевагою морських печер. У цей момент я ще не використовував ніяких спеціальних правил, лише додав відповідні енкаунтери. Пізніше гравцям не пощастило стати жертвами одного такого річного нападу (про це – тут). Насправді Йорг займався й іншими планами, але вони поки що залишаються таємницею.

Пізніше гравці обстежували старі копальні Срібної імперії та зіткнулися там з невеликим плем’ям звіролюдів. Від полонених звіролюдів вони дізналися, що Йорг збирає військо. Це трапилося скоріше випадково, в мене не було заплановано ніякого спеціального foreshadowing, просто коли звіролюдів почали допитувати, я скористався тим, що відбувається у світі гри.

Коли гравці повернулися до міста, вони побачили там найманців Легіону Черепа. Напади звіролюдів стали занадто частими та почали загрожувати усьому Чорнотопю, тому влада звернулася до Легіону. Легіон, своєю чергою, почав набирати та тренувати новобранців.

Гравці вирішили попередити Легіон та представників влади Чорнотопя про Йорга, але зробили це анонімно – бо, врешті решт, то вони його розбудили. Як виявилося пізніше, їх попередження трохи спізнилося.

Легіон набирав воїнів, тим самим займався і Йорг, гравці спалювали заїжджі двори і розважалися, поки врешті решт не втекли до сусіднього королівства. От-от повинні були розпочатися бойові дії, тож я зайнявся цим питанням.

Більшість «військових» правил для D&D зосереджена на тактичному рівні – тобто це правила для mass combat, великих битв. Оперативний рівень – переміщення військ, їх забезпечення та всі ці стратегічні питання – охоплений значно гірше. Мені відомі два варіанти правил для оперативного рівня – War Machine з BECMI (легше та простіше) та Domains at War: Campaigns для ACKS (складніше та детальніше). Я обрав другий варіант, тому що він дає відповіді на багато важливих питань: найм воїнів, розвідка тощо. Завдяки схожості усіх ретроклонів адаптувати ці правила не складає труднощів.

І War Machine, і DaW: Campaigns дають правила для швидкого розв’язування битв, але так не цікаво. Тому для детального розігрування битв я обрав правила для того ж ACKS – книжку Domains at War: Battles. Хоча б заради сумісності.

Повернемося до подій кампанії. До цього моменту хронологія події виглядає таким чином:

 
21-й день місяця ведмедя: у печерах під зруйнованим маяком прокидається Йорг, Воєвода Хаосу. Йорг починає збирати звіролюдів та нежить під свої прапори. Звіролюди грабують суда на річці Ланіс.

Місяць вовка – місяць ворона, приблизно: чисельність нападів звіролюдів зростає. Влада Чорнотоп'я, помітивши це, посилає по допомогу до Легіону Черепа. Легіон відправляє солдатів у Чорнотоп'є, де ті починають набирати солдатів для навчання та подальших битв зі звіролюдами.

13-й день місяця пугача: Цирра передає настоятелю храму Тота в Чорнотоп'ї анонімний лист (насправді від Шастра) зі відомостями про Йорга та підземелля, де він влаштувався. Настоятель передає листа владі Чорнотоп'я та командувачам Легіону.

Досить тривалий час обидві сторони накопичували сили. Перед тим, як переходити до бойових дій, потрібно знати, скільки воїнів будуть приймати в них участь.

Звичайно, в мене є карта місцевості з фортецями та поселеннями, де вказано чисельність населення (бо це взагалі одна з перших речей, які готуються для пісочниці). Завдяки цій карті я знаю, скільки людей є в Легионі Черепа, і можу вирішити, яку кількість воїнів вони відправили до Чорнотоп'я: два загони по 30 осіб.

Варто пояснити, що регіон тут дикий, людей мало, і бойові дії ведуться саме в таких масштабах. Ще одна деталь – відсутність кінноти; коней у самому Чорнотоп'ї не розводять, їх завозять із сусідніх країв, тому тримати регулярні загони кінноти занадто складно.

Поки що Чорнотоп'є має ці два загони. Скільки людей Легіон зможе набрати у місті? ACKS дає відповідь на це питання. За правилами ACKS Чорнотоп'є – це ринок 5-го рівня, зовсім невеликий. Дивимось у відповідну таблицю та накидуємо кількість бажаючих найнятися. Але є один момент – таблиця за ACKS дає нам доступних для найма воїнів, які являють собою різні війська: ну, наприклад, 1d2 пращника, 1d2 лучника, 1 легка кіннота… У такому крихітному містечку людей занадто мало, щоб сформувати повноцінні підрозділи за кожною спеціалізацією, та Легіон і не стане цим займатися. Тож я просто підраховую загальну кількість осіб; за увесь період набирається 31 воїн, повний загін.

Взагалі правила Domains at War мають на увазі загони кількістю 60 осіб, але є опції бойових дій у меншому масштабі, які я використовую. На меншому масштабі один загін – 30 піхотинців або 15 вершників.

Тепер звіролюди та Йорг. З ними складніше. У звіролюдів нема постійних поселень у регіоні. Вони спускаються у Чорнотоп’є з гір на північному заході. На жаль, відповідних правил в ACKS немає, тож це залишається на мій розсуд. Я вирішую, що за кожний тиждень до Йорга приходять 1d6 звіролюдів Рога та 1d3-1 звіролюдів Когтя. Окрім того, Йорг має здатність підіймати мерців. Деяка кількість ходячих мерців вже була в підземеллі. Де йому брати нових? А з тих самих кораблів, які грабували його звіролюди. За кожен тиждень я кидаю d6, 1-2 – це пограбований корабель; кожен пограбований корабель – це 2d6 мерців. Заклинання Animate Dead дозволяє йому підіймати таку кількість нежиті без перешкод. В Йорга виходить чотири пограбованих корабля; вистачає на один загін нежиті.

Правила Domains at War: Campaigns поділяють бойові дії на тижні. Один тиждень – це один хід. Тому кожен тиждень обидві сторони перевіряють ініціативу та обирають свої дії. Поки активність полягає в наборі військ. Але паралельно з цим робляться кидки на розвідку. Так, саме завдяки вдалому кидку на розвідку виявляється, що Чорнотоп’ю стає відомо про лігво Йорга вже в перший тиждень після прибуття Легіону (тобто лист від гравців виявився зайвим).

Врешті решт війська Чорнотоп’я та Легіону під командуванням тейна Тайрона виступили до печер Йорга. Спочатку я думав, що Йорг буде тримати оборону в підземеллі і Тайрону доведеться брати його в облогу, але поміркувавши над цим питанням, вирішив, що Йорг прийме битву – для нього це можливість одразу розбити головні сили супротивника. До того ж він має перевагу за рахунок своїх звіролюдів, які значно могутніші за людей. 


Таким чином, 20-го дня місяця рисі в 943 рік Пісні Астарти на рівнині поблизу гирла Ланісу сталася битва. Шанси були не стороні Чорнотоп’я – можете подивитись ростер та переконатися самі. Але можливість для перемоги залишалася – за рахунок слабкішої моралі та організованості звіролюдів. Удар по двом неповним загонам звіролюдів міг змусити їх побігти з поля бою; цього могло навіть вистачити, щоб усе військо Йорга почало тікати.

Я запропонував комусь із гравців взяти на себе командування військами Чорнотоп’я, але врешті решт відіграв битву сам із собою.

Чорнотоп’ю все ж не пощастило. Хоча перший залп лучників змусив звіролюдів Кігтя втекти, решта загонів пішли в лобову атаку – і піхота Легіону не вистояла. Солдати не встигли навіть втекти – сили Хаосу їх зім’яли.


Втрати Чорнотоп’я склали 30 піхотинців та 15 лучників загиблими та ще стільки ж – легко пораненими полоненими. Гадаю, звіролюди їх з’їдять, а Йорг перетворить на нових оживших мерців у своєму війську. Тейн Тайрон загинув.

Втрати Йорга склали лише 2 вбитих та 3 легкопоранених звіролюда Кігтя.

Що далі? Ну, по-перше, Йорг поповнить своє військо нежитю. По-друге, скоріше за все (мені потрібно подивитися правила з облог) він піде на місто. Але Чорнотоп’є задіяло не всі свої резерви. Можливо, це була помилка, однак солдати, щоб тримати облогу, ще залишаються.

Правда, враховуючи, що кампанія майже померла, ці події можуть ніколи не відбутися.


Немає коментарів:

Дописати коментар