04 грудня 2023

Про що ми говоримо, коли ми говоримо про гекскроул

Гекскроул – такий формат гри, в якому партія досліджує місцевість, розбиту на гекси. Але це в теорії. На практиці справжні, живі ігри не завжди дотримуються одного формату. Ще складніше, коли мова йде про ігрові матеріали – готові модулі, кампанії тощо. Якщо модуль містить мапу з гексами, чи робить його це автоматично гекскроулом?

Старі редакції насправді не використовували терміни «гекскроул», «данжекроул» чи «урбанкроул». Замість них були «пригоди»: «Dungeon adventures», «Wilderness adventures», «City adventures». І це здається мені більш вдалим варіантом, бо зараз інує певна плутанина з термінами. Гексові мапи використовують для пригод, які дуже сильно відрізняються за своїм форматом та змістом, і коли людина просить порекомендувати їй гекскроул, ти не знаєш, що вона має на увазі – готову пригоду в дикій місцевості, кампанію-пісочницю або взагалі щось інше.

Тому я склав перелік різних типів гекскроула, які здаються мені більш-менш поширеними. Можливо, це внесе певну ясність в розмови про гекскроул.

1. Гекскроул як wilderness adventure

Модуль, головний зміст якого – карта дикої місцевості і все, що на ній відбувається; фіксовані енкаунтери, випадкові енкаунтери, локації, фракції тощо. В такому модулі мало або майже немає локацій, які потребують інших форматів гри – пригод у місті або в підземеллі. Звичайно, такі локації є, але вони не є центральними.

Приклади цього формату: Х1 The Isle of Dread, серія Hexcrawl Chronicles

X1 The Isle of Dread

2. Гекскроул як оточення для підземелля

У цьому випадку головним змістом модуля є підземелля (або схожа локація), а гекскроул існує як місцевість навколо. В іншому варіанті таких локацій кілька, і гекскроул поєднує їх між собою.

Приклади цього формату: S4 The Lost Caverns of Tsojcanth, WG4 The Forgotten Temple of Tharizdun, CM6 Where Chaos Reigns

 

S4 The Lost Caverns of Tsojcanth

3. Гекскроул як основа для кампанії-пісочниці

Такий гекскроул описує певний регіон з власною історією та конфліктами. Від перших двох типів гекскроула відрізняється відсутністю якогось фокуса на одній пригоді, натомість представляючи можливості для чисельних пригод будь-якого типу. Частіше за все потребує додаткової праці з боку ведучого, представляючи йому голу основу.

Приклади цього формату: серія Wilderlands of High Fantasy, серія Points of Light, Blackmarsh

Wilderlands of High Fantasy, Map 5

4. Гекскроул як набор енкаунтер
ів

Коли на гексовій карти енкаунтери розставлені дуже щільно, ігровий процес замість мандрування по дикій місцевості перетворюється на чергу цих енкаунтерів. Частіше за все в таких модулях кожен гекс карти являє собою енкаунтер. В деяких випадках маємо навіть кілька фіксованих енкаунтерів на гекс.

Приклади цього формату: Bad Myrmidon, Hot Springs Island

Hot Springs Island, Player's Map
 

5. Гекскроул як стратегічний формат

Гексова мапа використовується для відображення королівств, кордонів, фортець, переміщення армій тощо. Масштаб відповідний – 24 або 36 міль на гекс.

Приклади цього формату: X10 Red Arrow, Black Shield, CM1 Test of Warlords

X10 Red Arrow, Black Shield

6. Тунельний гекскроул

Це досить специфічний формат, який використав Гігакс у серії D для подорожей по Андердарку. Фактично, це не гекскроул, а поїнткроул – хоча на мапу накладена гексова сітка, гравці подорожують лише відміченими на карті тоннелями різних типів. Гекси використовуються для того, щоб рахувати відстань, хоча можна було обійтись і без них (просто вказав довжину кожного тонелю або навіть відмовившись від мапи тунелів взагалі та склав таблицю з відстанями між локаціями). Серія D була дуже впливовою, тому формат знайшов своїх наслідувачів.

Приклади цього формату: серія D, Cyclopean Deeps

 

Cyclopean Deeps

***

Є багато модулів, яки знаходяться десь посередині запропонованих тут типів гекскроулу. До того ж ця класифікація не є і не може бути вичерпною, але принаймні вона демонструє, наскільки різними можуть бути матеріали, які ми назваємо одним і тим самим терміном.

2 коментарі: