22 липня 2024

Давайте підготуймо місто, частина 2

В цій частині я планую спочатку підготувати місто-як-базу, а в наступній – масштабувати його до більш повноцінної локації, додавши якусь невеличку пригоду.

Будь-яке місто має якесь оточення. Зазвичай ви готуєте його в ході загальної підготовки (бо воно і є кампанією). В цьому випадку готувати цілу кампанію я, звичайно, не буду, але трохи продумаю, що та як.

В нас є така інформація:
Dolmvay: This town is the largest in the Duchy of Valnwall. It has a population of 14,500, including the city itself and small surrounding settlements. An army of 1,400 individuals is stationed here, and patrols the nearby areas. A larger army of 9,000 can be recruited in a crisis. The city is a major seaport, and is situated on the banks of a major river.

Ми обрали саме Долмвей у якості бази. Оскількі Долмвей – це саме велике місто у герцогстві, то лише тут можна знайти усе необхідне: продаж зброї та обладунків, кілька храмів і все інше, що потрібно авантюристам. До того ж, лише тут можна знайти покупців на коштовні трофеї з експедицій, артефакти та інше. Інші поселення в герцогстві – це селища та невеличкі містечки, де цього нема. Звичайно, в кампанії кожне місто може бути «базою», але в той же час відрізнятися від інших. Доступні послуги – це головний засіб відрізняти міста на цьому рівні детальності.

Нехай вгору за течією річки, на півночі герцогства, знаходяться хащі. Колись там було царство пралюдської раси рептилій, яка зналася на оккультних та містичних справах та розводила інші біологчічні види як слуг та рабів. Але рептилії поступово піддалися розкладу та летаргії. На це наклалася поступова зміна клімата. І як наслідок – їх раса деградувала, прадавні міста перетворилися на руїни, магічни знання були втрачені. Зараз народ рептилій перетворився на окремі племена, які поступово програють натиску людської цивілізації, але ще ведуть партизанську війну.

Цей концепт позиченний з легендарного модуля Caverns of Thracia. Ми можемо дропнути цей модуль кудись у хащі – і він забезпечить нас геймплеєм зустрічей на двадцять, а історія рептилій дає багато можливостей для інших локацій, створінь та пригод.

Також нам необхідно в загальних рисах визначитися зі станом справ у місті – хто має владу, чим місто займається і все таке інше. Що ж, містом володіє Ірден, герцог Долмвейський. Він вже немолодий і стан його здоров’я викликає занепокоєння. За законом йому наслідує старший син Ордас, але кілька років тому його відправили у фортецю на межі герцогства та північних лісів, щоб командувати експансією. Зараз все більшого впливу набуває друга дружина герцога, Імельда, на який він одружився після загибелі мати Ордаса. Вона плете інтриги, щоб герцогство отримав її син Норгрей, молодший із синів герцога.

Саме місто – важливий торговий хаб завдяки річці та морскьої гавані. У місті зосереджені кілька багатих торгових семей.

Загалом, поки що ми можеме обійтися навіть без цих подробицей та додавати деталі в ході розробки кампанії.

Мапа міста

Перше, що варто зробити – знайти або намалювати мапу міста. Так, якщо ми використовуємо місто лише як базу, то без мапи можливо обійтися, але я не раджу цього робити. По-перше, якщо в місті все ж відбудуться якісь події – то ви зможете вказати на мапу і сказати «ось тут», і це досить важливо. По-друге, це дає можливість масштабувати місто до більш детального рівня.

Населення в 14 500 – це досить багато за мірками середньовіччя. Загалом я раджу використовувати такі великі міста лише в тому випадку, коли майже вся кампанія відбувається у місті. Краще мені було б не лінитися і все зробити самому, ніж користуватися сторонніми джерелеми, але оскільки я вже почав…

Як співвідносятся кількість мешканців та величина міста? В залежності від типу забудови, в вас може бути від 5 до 10 осіб на будинок. Якщо місто – це просто велике селище з дерев’яними будинками, як могло бути у ранньому середньовіччі, то можна зупинитися на 5-6 особах. Якщо мова про пізніщі часи з кам’яними двоповерховими будинками, що туляться один до одного – то тут вже мова про 10 осіб або близько до того.

З такою чисельністю населення мова в нас йде про верхню межу цього показника (тобто таке велике місто – це вже щільна забудова), але навіть якщо ми припустимо, що в самому місті живе 10 000 людей, а інші мешкають в селищах навколо, то виходить 1000 будинків. Намалювати таку мапу (або знайти готову) досить складно. В цьому випадку можна зробити мапу менш детальною, позначивши лише квартали та головні вулиці, але я все ж раджу брати менші міста з детальними картами.

В цьому випадку я скористувався генератором (https://watabou.itch.io/medieval-fantasy-city-generator).

Якщо ми не плануємо деталізувати місто пізніше, то можно обмежитися мапою, де позначені лише квартали міста. Ось такою:

Натисніть, щоб збільшити

Така мапа все ще дозволяє нам зробити у місті одну чи дві окремі пригоди, але якщо ви бажаєте використовувати усі процедури урбанкроула – 10-хвилинні ходи та все таке інше – знадобиться мапа з окремими будівлями. Ось така:


Її варто розбити на гекси чи дрібніші клітинки.

Варто позначити на мапі кілька головних локацій: фортецю, головну площу, ринок, казарми тощо.


Фортеця: тут мешкає герцог Долмвея. Також тут розміщується гвардія Долмвея (на відміну від городської стражи, яка є окремою організацією).

Казарми міської стражи: кожен квартал міста виставляє певную кількість людей та забезпечує їм зброю і обладунки.

Головна площа та ремеслений квартал: на головній площі відбуваються ярмарки, страчують злочинців і все таке інше. Про ремеслений квартал все зрозуміло – тут герої можуть купити (або продати) зброю, обладунки та інші речі.

Храми: в місті у ДнД-кампанії повинні бути храми. Храм Мітри – це храм закону та цивілізації, храм справедливості. Храм Золотого бого – торгівля повинна бути важливою для Долмвея, тому це буде храм торгівлі та багатства.

Поки що нам цього вистачить, інші будівлі та локації ми можемо додавати при необхідності.

Список послуг

Героїв цікавлять у місті наступні речі: відпочинок, торгівля, інформація, фінансові послуги, найманці та спеціалісти, послуги жерців та магів, транспорт. Ці послуги можуть мати різний вигляд і не всі з них повинні бути доступними. Наприклад, чаклуни не обов’язково торгують своїми навичками. Або в місті можуть бути присутніми лише спеціалісти певних типів. Долмвей – досить велике та розвинене місто, тому будемо вважати, що тут можна знайти будь-якого спеціаліста. А ось з магами складніше. В місті є маг, але він служить при дворі герцога і недоступний для простих авантюристів.

Найчастіше конкретна послуга пов’язана з конкретною локацією. Іжа та нічліг – заїжджий двір; найманці та плітки – таверна; фінансові послуги – лавка міняли, або банк, або торговий дім. Таким чином разом з проработкою послуг ми додаємо нові локації до міста. Локації варто нумерувати. Ми вже маємо:

1 – Фортеця Долмвей

2 – Головна площа

3 – Ремеслений квартал

4 – Казарми міської стражи

5 – Храм Мітри

6 – Храм Золотого бога

Йдемо по списку потрібних послуг та продовжуємо нумерацію звідси.

Відпочинок. За відпочинок у нас відповідають постоялі двори. Загалом, в ДнД досить часто плутають постоялий двір та таверну, або харчівню, хоча в справжньому середньовіччі це найчастіше були окремі заклади. Поєднувати їх чи розділяти – вирішувати вам. В мене вони будуть окремо.

Долмвей дуже велике місто, тому заїжджих дворів тут досить багато. Ми можемо зробити 4-5 – цього достатньо для наших потреб. Непогано було б вигадати якусь особливість, яка відрізняє кожен із закладів. В мене вийшло щось таке:

7 – «Срібляна ластівка», заїжджий двір неподалік від гавані для капітанів, купців та морських мандрівників. Власник – Ульфред Морден, колишній морський вовк (Воїн 7). День постою коштує 5 см. Конюшен нема.

8 – «Сторічний дуб», заїжджий двір за стінами міста, біля воріт. Трохи простіший та дешевший. Власники – Гарвейн та Ельма Вейди (Крадій 1 та 0-level). Кажуть, у Гарвейна є зв’язки з долмвейським кримінальним світом. День постою – 1 см та ще 2 мм за кожну тварину у конюшні.

9 – «Золотий герб», постоялий двір біля головної площі та замку Долмвей. Лише для багатих та знатних клієнтів. Власник – Альберт Пратт (0-level), має зв’язки з впливовою торговою родиною. День постою – 1 зм та 5 мм за кожну тварину у конюшнях.

10 – «Посмішка пані Вдачі», постоялий двір біля північної брами. Володар – колишній найманець та шукач пригод, Боуден (Воїн 5). Йому допомагає дружина Ліанна (0-level) та їхні діти: хлопець і двоє дівчат. День постою – 2 см, 1 мм за кожну тварину у конюшнях.

Варто зазначити, що найчастіше було б достатньо і 1-2 постоялих дворів. Але, по-перше, ми маємо дуже велике місто, а по-друге, це стане в нагоді, якщо ми будемо проробляти місто детальніше. Те ж саме стосується і подробиць – можна обійтися взагалі без деталей, якщо ви робите просто базу для пригод, і додавати їх, коли з’явиться потреба. Але те, що я вигадав, буде непоганим додатком до урбанкроула.

Торгівля. Ми вже додали ремеслений квартал та головну площу, де можуть розміщуватися торговці. Будемо вважати, що в цих містах можна придбати все необхідне авантюристу. Я найчастіше не бачу сенсу виділяти кожну лавку в окрему локацію.

Фінансові послуги. Багато людей ігнорують цей аспект, але для OSR та старих редакцій він дуже важливий. Бо ми маємо справу з великою кількістю грошей, які не можна просто «носити із собою». Тисяча монет важить 100 фунтів. Тому потрібно мати можливість покласти гроші на збереження, або обміняти срібні монети на золоті, або обміняти монети на дорогоцінне каміння тощо.

Фінансовими послугами в Долмвеї займаються торгові родини. Нам буде достатньо однієї родини-монополіста.

11 – Торгівельний дім Ронвей. Бере 5% за послуги обміну. Обмінює монети на півдрогоцінне каміння (50 зм камень), перлини (500 зм перлина) та опали (1000 зм опал). Видає займи під 7% в місяць, починаючи від 100 зм; для авантюристів – під 20% в місяць, але деталі залежать від попередньої історіі та відношень. Видає розписки та довгові забов’язання. Також за 10% можна залишити спадок та владнати пов’язані з цим формальності.

У сховищах зберігаються 30 000 зм, 120 000 см, 700 000 мм, дорогоцінного на напівдорогоцінного каміння на 20 000 зм. Але заклад добре охороняється – 42 стражника (Воїн 5, кольчуга, щит, булава), а також магічні сигналізації та пастки. І будь-кого, хто наважиться пограбувати Ронвеїв, ще багато років будуть розшукувати мисливці за головами заради чималої винагороди.

Інформація, найманці. Зазвичай за інформацію відповідають плітки в тавернах. Найманців також шукають там. Можливо додавати інші варіанти: архіви та бібліотеки, університети, мудреців та оракулів тощо. Ми додамо лише кілька таверн.

12 – «Обійми шльондри», портова таверна найгіршого гатунку. Кожного вечору 50% шанс вплутатися у бійку. Хазяїн – Старий Ур (Крадій 6).

13 – «Ураган». Тут збираються багато мандрівників та найманців. Шанс 50% дізнатись дві плітки замість одної. Також на спробу наєму відкликається +1 найманець. Хазяйка – Сива Леда (Воїн 2).

14 – «Корона», велика та шумна таверна біля головної площі. Тут грають в азартні ігри з високими ставками. Ставки починаються від 50 зм. Але для підтримання порядку в таверні чергують 8 вибивал (Воїн 3, шкіряні обладунки, булави). Власник – Артауд Ней (0-level).

Щодо процедур найму – дивиться книгу правил. Я не створюю найманців заздалегідь і просто використовую генератор персонажів прямо на грі. Таблицю плиток ми складемо нижче. Загалом я дозволяю кожному РС дізнатися одну плітку за вечір в таверні.

Послуги жерців та магів. Я вже вказав на мапі два храма. Вони стануть джерелом жрецьких послуг. Щодо магічних послуг – я вирішив, що вони тут недоступні.

5 – Храм Мітри. Настоятель – Іфрід Пустирник (Жрець 6). За пожертву жерці можуть використати молітви: 1-е коло 25 зм, 2-е коло 50 зм, 3-е коло 200 зм.

6 – Храм Золотого бога. Настоятель – Шановний Ольфін (Жрець 9). За пожертву жерці можуть використати молітви: 1-е коло 30 зм, 2-е коло 75 зм, 3-е коло 250 зм, 4-е коло 500 зм, 5-е коло 1500 зм.

Спеціалісти. На цьому рівні детальності я не бачу сенсу прописувати кожного спеціаліста та позначати його дім або лавку. Навіть для урбанкроула я роблю це лише для окремих спеціалістів, якщо з ними пов’язане щось цікаве. Тому буду просто вважати, що в Долмвеї можна розшукати будь-якого спеціаліста, хоча для окремих типів потрібно мати відповідні зв’язки (мова в першу чергу про шпигунів).

Транспортні послуги. Долмвей – портове місто, тому варто розписати, в які інші порти можна звідси дістатися морем. В цьому прикладі я не готую велику кампанію, тому це опускаю. Але є ще один важливий момент – ріка, яка тече з півночі. Якщо йти вверх течією, то можна дістатися до тих самих північних хащів з руїнами рептилоїдів. Варто проробити цей момент. Нехай останнім містом призначення на річці буде якийсь форт. Форт Окхельм. Ціни на подорожі морем та річкою можна подивитись, наприклад, у Rules Cyclopedia – або визначити власноруч. Я вирішив, що подорож річкою до форта займає два дні і коштує 1 зм за персону (і стільки ж за тварин).

Інше. Оскільки це портове місто, тут можна купити корабель в одного з торгових домів або побудувати його на замовлення.

В результаті маємо таку мапу:

Краще б переробити нумерацію для більш простого пошуку

Таблиця пліток

В мене був окремий цикл про плітки та слухи (раз, два, три), тому повторюватись тут не буду. Загалом, для міста-як-бази потрібно мати багато пліток про найближче підземелля та трохи про загальне становище справ у кампанії. Також необхідно постійно оновлювати таблицю між зустрічами.

Для початку нам вистачить 10 пунктів. Вигадуючи їх, я буду засновуватись лише на тому, що підготував до цього моменту. А за підземелля візьму Caverns of Thracia – частину пліток позичу там.

1.       Поблизу північного форту Окхельм знайшли руїни прадавнього міста. Схоже, під ними розташовано чималий підземний комплекс.

2.       Герцогиня Імельда хоче остаточно позбутися Ордаса, старшого сина герцога, щоб наслідником герцога став її власний синочок.

3.       Вчені припускають, що руїни, знайдені біля Окхельму – то легендарне місто Фракія, столиця прадавнього народу фракійців.

4.       Руїни кишать чудовиськами.         

5.       Чудовиська у руїнах – це люди, на яких пало старе прокляття Фракії.

6.       Власник «Сторічного дуба» має зв’язки з гілдією крадіїв Долмвея.

7.       Племена в північних лісах приносять людські жертви своїм жорстоким богам.

8.       В руїнах Фракії є зала Посміхаючихся Черепів, яка веде до великих скарбів.

9.       Разом з загиблим королем Фракії поховано могутній, але злий меч.

10.   Жителі Фракії поклонялися Богу Смерті.

Перший пункт варто завжди видавати гравцям, а інші вже можна накидувати рандомно.

Інше

Таблицю енкаунтерів поки що готувати не має особливого сенсу; залишемо це майбутньому. Щонам залишається? Лише реакція міської стражи на злочини. Це завжди досить просто: стража реагує на злочин протягом 1 хода (10 хвилин). Кожен загін складається з п’ятьох стражників (Воїн 2, кольчуга, щит та булава) та одного сержанта (Воїн 5, кольчуга, щит та меч). Конкретні цифри та характеристики могут відрізнятися залежно від міста, сеттинга та іншого. Ще варто подумати, як організований вхід у місто на брамах: чи беруть податки, скільки чергує стражників, тощо.

Гадаю, на кожній брамі чергує 18 стражників (Воїн 2), один капітан (Воїн 5) та писарь (0-level). Писарь записує усіх важливих персон, які входять у Долмвей. Податки збирають лише з торговців. (Це досить спрощєний підхід. Ви завжди можете проробити цей момент детальніше).

***

Ось і все. Тепер ми маємо все необхідне, щоб Долмвей став непоганою базою для пригод. Я дуже сумніваюся, що буду продовжувати цикл, але якщо все ж буду – то в наступних частинах ми підготуємо місто для урбанкроула і створимо одну міську пригоду.

У цьому файлі зібрана інформація про Долмвей з цієї статті без моїх пояснень - так, як би я приготував її для публікації: ТИК


 

Немає коментарів:

Дописати коментар